Waalstraat 4, 3087 BP Rotterdam
085 - 301 23 23 info@buitengewoonbv.nl

'Bij Buitengewoon combineren wij zoab zeer efficiënt met cementslurry om een combinatiedeklaag te maken!'

Zoab staat voor 'Zeer Open AsfaltBeton' en is inmiddels de meest toegepaste soort asfalt op de Nederlandse snelwegen. De populariteit is goed te begrijpen, zo vermindert het onder andere geluidsoverlast en de kans op gladheid op de weg door regen. Het is een asfaltsoort met een aantal voordelen en nadelen, maar vooral heel veel mogelijkheden. Zo passen wij bij Buitengewoon zoab zeer efficiënt toe in combinatie met cementslurry als combinatiedeklaag! Op deze pagina leest u meer over de voordelen hiervan.

VRAAG NU EEN BUITENGEWONE COMBINATIEDEKLAAG AAN

Wat betekent zoab?

Zoals hierboven al vermeld, is 'zoab' de afkorting van 'Zeer Open AsfaltBeton'. Het is dan ook een type asfalt dat gekenmerkt is door de relatief open textuur, oftewel, er zitten holle ruimten in een zoab wegdek. Deze holle ruimten in het asfalt ontstaan omdat er ten opzichte van andere asfaltsoorten meer grof granulaat dan fijnere bestanddelen in het asfaltmengsel wordt gestopt. De holtes in het wegdek hebben namelijk een functie! Ze hebben hun voordelen, maar zeker ook hun nadelen. Deze hebben we hieronder voor u omschreven.

Zoab asfalt aanbrengen Buitengewoon

De nadelen van zoab

Helaas brengt het gebruik van zoab bij het aanleggen van een snelweg ook wat nadelen met zich mee. Gelukkig kunnen deze alle verholpen worden door verkeersmaatregelen en het tijdig renoveren van het asfalt.

De nadelen van zoab asfalt:

  • Gebruikers van een pas aangelegd zoab wegdek hebben een langere remweg nodig

De bitumen in het asfaltmengsel hebben dan wel een zeer positief effect op het voorkomen van spoorvorming - het zorgt er ook voor dat er na het aanleggen van de weg nog een dun laagje over het asfalt zit dat de weg minder stroef maakt. Dit laagje slijt er vrij snel af, maar als een zoab snelweg net aangelegd is zal het verkeer iets voorzichtiger moeten zijn. In Nederland worden hier dan ook altijd waarschuwingsborden voor geplaatst.

  • Bij ijzel zal pekel minder goed werken als gladheidsbestrijding

Daar waar de holten in het wegdek goed werken tegen geluidshinder en wateroverlast, zorgen deze er ook voor dat de pekel die gestrooid wordt tegen ijzel sneller wegzakt in het wegdek. Hierdoor zal er meer gestrooid moeten worden voor hetzelfde resultaat.

  • Zoab heeft een kortere levensduur dan dicht asfaltbeton

Nog een nadeel van de holten in het asfalt: het poreuze karakter van het mengsel zorgt weliswaar voor minder kans op spoorvorming, maar juist weer meer kans op rafeling. Dit komt omdat weersomstandigheden als regen en vorst in de holten gaan zitten, waardoor de bitumen eerder scheurtjes gaat vertonen. Daarom zal zoab asfalt vaker vervangen moeten worden dan andere asfaltsoorten.

Zoab asfalt bij Buitengewoon

Wij helpen u graag verder met uw terrein vraagstukken.

NEEM CONTACT OP
Direct bellen Vrijblijvend advies